Destacats
12 de gener de 2017
Les lleis anti-Photoshop o els dilemes del retoc fotogràfic en el camp del disseny publicitari

En la societat actual de la imatge, la fotografia ha assolit un estatus privilegiat entre el mitjans de representació visual, que li confereix una responsabilitat singular en la configuració de l’imaginari col·lectiu d’occident i que afecta particularment la visió del nostre propi cos tant des del punt de vista individual com col·lectiu. És un fet evident que, al món contemporani, el paradigma de bellesa està inevitablement condicionat pels referents imposats per la publicitat als mitjans de comunicació de massa (mass media), molt específicament a la gràfica associada al disseny de moda. Com és sabut, aquest ideal anteposa la joventut i la primesa a qualsevol altre atribut físic i, en l’última dècada, s’ha anat sublimant fins a fer-se irreal, allunyat de la veritable aparença física de les persones, a causa en gran mesura de la capacitat del mitja fotogràfic per fer creïbles imatges manipulades.


La influència d’aquesta estètica és tal que, per ajustar-se a aquest paradigma d’absoluta estilització, fins i tot les models i celebritats, caracteritzades per la seva bellesa i carisma, han de passar per les mans expertes d’un professional del retoc fotogràfic capaç d’adequar les textures de la pell i els volums del cos al quimèric cànon establert.

 

 

Article escrit per Ricard Guixà, doctor per la Facultat de Belles Arts de Barcelona i professor de Escola Superior de Disseny ESDi. Originalment publicat a la revista Quadern de les idees, les arts i les lletres, febrer 2013.